.
Автор: Венцислав Каравълчев
Публикувано: сп. Християнство и култура, бр. 95, 2014 г.
Християнството прониква на африканския континент
още в годините на Христовата проповед. Сам Христос стъпва в Африка още в
началото на земния си път. Светото семейство е принудено да бяга в Египет, за
да избегне гонението на Ирод. Впоследствие св. ап. Марк става пръв епископ на
Александрийската църква. Светото предание на Църквата обаче пази и един друг
спомен, който по-късно Римската църква се опитва да омаловажи и заличи, за да
наложи версията за 20-годишното светителстване на св. ап. Петър на катедрата в Рим. Това
съхранило се и до днес предание, което има своите основания и доказателства,
сочи като пръв епископ на Христовата Църква в Александрия апостол Петър, а не апостол
Марк, който днес е посочван като първосветител на Египет и Африка във всички
авторитетни справочници и изследвания по темата. Палестина и Египет са двете
единствени страни, които Сам Господ Иисус Христос освещава с присъствието си
след Своето Въплъщение и Рождество. Ето защо е съвсем естествено и дори наложително,
те да се радват на специалното внимание на апостолите и Църквата.
Александрийската патриаршия заема централно място
в градежа, устройството и управлението на раннохристиянската църква. През
първите векове тя е крепост на апостолската вяра. Нейни предстоятели са били
св. Климент Александрийски, св. Атанасий Велики, св. Кирил Александрийски. В
Египет се ражда и работи Ориген. Александрийската църква е дала едни от
най-големите аскети и подвижници на Църквата. Именно в Африка, в земите на
Египет се заражда монашеството. Негов основател е св. Антоний Велики, следван
от другите велики египетски подвижници св. Макарий Велики, св. Пахомий Велики,
св. Макарий Александрийски и т.н. Огромният авторитет, който има и гради
Александрийската църква, я поставят на второ място в диптисите на ранната
Църква, веднага след Римската. Това статукво се изменя едва след утвърждаването
на Константинопол като нова столица на Римската империя и централното място,
което той започва да заема в живота на Църквата от V век нататък. Разделението
на Църквата вследствие на монофизитската ерес, към която се присъединява голяма
част от населението на Египет, способства за упадъка на египетското
християнство и въобще на християнството в Африка.
Отпадането в монофизитство е последвано от нов,
още по-тежък удар за християните в Африка. Арабското нашествие и завладяването
на древните християнски центрове в африканския север от мюсюлманите. През ХVІ
в. земите на Египет и африканският север влизат в пределите на Османската
империя. Арабското и последвалото десетина века по-късно османско завладяване
довежда до ислямизиране на голяма част от населението там. Подобна е съдбата и
на другите големи раннохристиянски общности и държави в Африка - Етиопия,
Картаген, Ипон, Тагаст.
Християнството започва отново да се връща в
Африка, както и да прониква в нови територии, където е било непознато дотогава,
заедно с първите европейски ловци на роби, търговци и колонизатори от края на
ХV в. Тук заедно с португалците, белгийците, испанците, французите, немците и
др., но най-вече англичаните, които успяват да подчинят на британската корона
голяма част от Африка, започва и една бавна евангелизация. Темповете до края на
ХІХ и дори до средата на ХХ в. са действително много бавни. Така например,
според изнесените данни на конгреса
„Религията в контекста на глобализацията” в Мароко през 2012 г, в началото на
ХХ в. (около 1900 г.) в Африка е имало десет милиона християни, докато през
2012 г. техният брой е вече петстотин милиона.
Според данните, предоставени на същия конгрес,
християните в Африка днес съставляват 46,53% от африканското население,
мюсюлманите чувствително са намалили своят брой до 40,46%, а изповядващите
традиционните африкански религии са 11,8%. В началото на миналия век
африканските християни са били 2% от цялото население на земята, а днес те са
20%, като тенденциите са след десет години те да бъдат най-голямата
континентална общност в лоното на християнството, изпреварвайки чувствително
Европа и Америка. Малко известен факт е, че днес има повече практикуващи
християни в Африка, отколкото в Европа, например. Броят на християните
непрекъснато расте най-вече за сметка на мюсюлманите. Независимо от насилието и
огромния натиск, на който са подложени християните и въобще немюсюлманите в
различни части и държави на Африка от страна на мюсюлманите, всеки час 667
мюсюлмани в Африка приемат християнството. Всеки ден 16 000 мюсюлмани
стават християни (според други, неофициални източници дори до 100 000 души
дневно приемат християнството). Всяка година между 6 и 20 милиона мюсюлмани стават християни в Африка.
При положение, че населението на Африка е около един милиард души, сами можем
да си дадем сметка за мащабите на обръщането към Христос на този континент.
Разбира се, тук говорим въобще за християни в Африка, без да правим някакво
разделение на деноминационен признак. Ако трябва такова разделение да бъде
направено, то най-голям относителен дял в християнската общност ще имат
принадлежащите към римокатолицизма – над 300 -350 милиона вярващи. Следва ги
едно голямо по численост протестантско и англиканско мнозинство, което има над 100 милиона последователи в Африка.
Православните в Африка засега са все още незавидно
малцинство на фона на останалите християнски деноминации от около 300 хиляди
вярващи в Египет и близо 5 милиона вярващи (различните източници дават различни
цифри, които понякога съществено се различават – от 3.5 до 6.5 милиона
православни на африканския континент). Основното, най-крупно тяхно ядро е в
Египет, но има и много по-малки групи, пръснати по целия континент. Трябва да
отбележим е, че броят на православните също нараства с доста високи темпове
през последните няколко десетилетия.
Причините за все още малкия брой православни в
огромното християнско море на Африка са много и от различно естество. Можем да
споменем само няколко от тях, които считаме за особено важни. На първо място
това са историческите връзки и традиционно силната обвързаност на африканския
континент със западния свят, в това число и Америка, чието население изповядва
други, различни от православието християнски изповедания. До втората половина
на ХХ в. православието е било абсолютно непознато в по-голямата част от
континента. Начинът на проповед и мисия в православието също е много
по-различен от този на римокатолиците и протестантите. Православието
свидетелства преди всичко чрез своето богослужение, чрез архитектурата на
култовите сгради и чрез лично свидетелство на самите вярващи. При липса на
такива свидетелства православието трудно би могло да бъде почувствано, видяно,
прието. Манастирите и монашеството са едно от основните мисионерски свидетелства
на православната Църква. Засега извън Египет в Африка няма нито един
православен манастир. В самия Египет православната Църква има три манастира -
един в Александрия и два в Кайро. Въпреки това все повече монаси-проповедници
от Света гора, както и от други манастири пътуват из Африка, прекарват различни
по-дълги или по-кратки срокове сред африканското население и спомагат за
разпространението на православието. Благодарение на тях, както и на други
православни църковни съработници, има случаи на едновременно приемане на
православието от цели села, общности, племена.
Започналото от втората половина на ХХ в.
строителство на православни храмове, училища, болници и др. в различни градове
и села на африканския континент спомагат много Благата вест за Христос да
достигне до хората в своя автентичен, съхранен в православието вид.
Мисията и съпътстващите я дейности на африканския
континент основно е в ръцете на Александрийската патриаршия, която разполага с
твърде ограничен ресурс в сравнение със западните катехизатори. Въпреки това, както
вече видяхме по-горе, последните 3-4 десетилетия са белязани със завидни успехи
на православната мисия и значително увеличение на броя на православните пасоми
(поне десет пъти увеличение в Африка). Бог, Който има грижата за всяка човешка
душа, често, дори с помощта на чудото, докосва сърцата на местните хора, за да
ги въведе в православната Църква. Например, случаят с отец Состен Клонга, който
след дълга молитва измолва от Бога появата на извор в безводната пустош на с. Конябугуру
в Танзания, а има и други случаи, когато Господ дава вода или храна на местното
население след молитвите на православен духовник.
Православните в Африка се обгрижват само от Александрийската патриаршия,
която има 24 африкански епархии (25 с катедрата на Александрийския патриарх, който е и архиепископ на
Александрия и Кайро) – а именно пет в Египет, както и в Конго, Етиопия, Тунис, Камерун, Уганда,
Кения, Судан, ЮАР (две епархии), Танзания, Зимбабве, Мадагаскар, Замбия,
Нигерия, Гана, Ботсвана, Бразавил и др. Нарастването броят на православните
пасоми налага все по-често да бъдат откривани нови енории и епархии. Трябва да
отбележим, че всички африкански епархии обхващат огромни пространства и включват
обикновено територии на няколко държави, което възпрепятства много работата на
архиерея. Често на митрополита или архиепископа на епархията се налага да
прекарва голяма част от времето си по летищата, обхождайки своята епархия. Така
например, Камерунска и Западно-Африканската епархия, която има за седалище град
Яунде в Камерун, до скоро обхващаше територията на 22 държави. Непосилна за
нормално обгрижване територия и първопричина за бързото увеличаване броят на новите
епархии в Александрийската църква, както и броят на епископите и митрополитите.
Според последните сведения, дадени от самата Александрийска патриаршия, в
Африка днес има около 350 православни свещеника, които обслужват над 400
енории. Освен това Александрийската църква разполага с две подвория в Атина
(Гърция) и едно в Москва (Русия). През 2010 г. по време на официалната визита
на руския патриарх Кирил в Кайро, беше договорено с предстоятеля на Александрийската църква
Теодор ІІ съвместна александрийско-руска мисия в Африка и строителството на
руски храмове там, където има рускоезично население. От една страна, това ще
даде сериозен тласък на православната мисия в Африка, но от друга ще
разпространи и в този континент проблемите за църковното обгрижване на
вярващите „в диаспора”, при които водещо значение за църковната юрисдикция
придобива етническият произход.
Няма коментари:
Публикуване на коментар